lørdag 13. april 2013

Flettelue av rester

Det hender jo man har litt garn til overs og siden man ikke trenger så mye garn til en lue er det ofte det det blir når restegarnet skal brukes opp.

Hineri hat i Pickles Alpaca Wool

Jeg har lenge hatt lyst til å strikke Hineri hat fra Olga Jazzy. Og i restekurven fant jeg rester av Pickles Alpaca Wool i passe mengde og tykkelse. Garnet er utgått nå, men utvalget av garn i samme tykkelse er stort så erstatter burde ikke være vanskelig å finne.I originaloppskriften er for eksempel Rowan Cocoon brukt.

Pickles Alpaca Wool

En av grunnene til at jeg liker denne luen så godt er at flettene er litt uten om det vanlige. De er likevel ikke spesielt mye vanskeligere å strikke enn vanlige fletter. Jeg var imidlertid litt ivrig i trådstrammingen på de "doble" flettene midt på luen, så vær litt oppmerksom på akkurat det hvis du skal strikke luen og er en ivrig trådstrammer som meg.

Hineri hat i Pickles Alpaca Wool

Av en eller annen grunn havner ofte luene jeg strikker til meg selv på tenåringens hode. Og irriterende nok tar de seg også mye bedre ut der.

Pickles Alpaca Wool: 25 % alpakka/75 % ren ny ull. 50 g, 72 m. 4-6 mm pinner.

Cabled hat from scraps

Sometimes you have some yarn left over from some project and since you don't need a lot to make a hat, that's often the choice when I wan't to get rid of some scrap yarn.

I had long been wanting to knit Hineri hat from Olga Jazzy. And in the yarn basket I had some remains of Pickles Alpaca Wool in just the right quantity and thickness. The yarn is discontinued now, but the range of yarns in the same weight is large and a replacement should not be hard to find. In the original pattern for example, Rowan Cocoon is used.

One of the reasons I like this hat so much is that the cables are a bit besides the usual. They are however not particularly more difficult to knit then regular cables.

For some reason the hats I knit for myself often end up on my teen's head, and annoying enough, they look so much better there.

Pickles Alpaca Wool: 25 % alpaca/ 75 % pure new wool. 50 g 82 y. 6-10 us.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...