mandag 15. april 2013

Ludvig

"Det er fali', det"

Det finnes to typer mennesker i verden, den ene strikket jeg for noen år siden. Litt forsiktige og melankolske Ludvig kom i pose fra Husfliden og krever både strikke- og hekleferdigheter, samt litt erfaring med nål og tråd for å bli hel.



I posen finner du garn fra Rauma til kropp og tilbehør, knapper til øyne og ullfyll. Det eneste du trenger i tillegg er en liten bit nylonstrømpe til hender.

Rester av materialene til Ludvig

"Nå blåser det nordavind fra alle kanter"

Jeg grudde meg litt til monteringen, men det gikk greiere enn jeg fryktet. Det ble en del ull til overs så antagelig kunne jeg stappet Ludvig litt mer. Men jeg synes egentlig han ble ganske så uimotståelig.

Storsjarmøren Ludvig

"Ååå...Det var vondt det...Har aldri hatt så vondt før. Att det går an å ha så vondt a!"

Det jeg strevde mest med var hendene til Ludvig. De lages av nylonstrømper med litt fyll og fingrene formes ved å sy små sting gjennom strømpen og fyllet. Etter litt prøving og feiling ble både Ludvig og jeg fornøyd.

Ludvigs hender laget av nylonstrømper
Ludvigs sekk og sko er strikket og har heklekanter. Skjerfet er strikket i rillestrikk og hatten er heklet. Den sorte kanten på hatten er også heklet og syes på etterpå. Alle kroppens deler er strikket i rettstrikk og fylt med ull.

Ludvigs sekk er fylt med papir

Ludvigs sko er strikket og har heklet kant og lisser

Ludvigs grønne hatt er heklet

Ludvigs øyne er av to knapper og nese og munn er strikket
Både Ivo Caprinos filmer Flåklypa Grand Prix og Gurin med reverompa, og bøkene av Kjell Aukrust er populære hjemme hos oss. De treffer både unge og gamle.

Ludvig med sekken

"Å jø så fyse!"

Så nå gjenstår det bare å lage Solan, Ludvigs sorgløse og trofaste følgesvenn. Ludvig er høyt elsket i familien og det ligger et visst press på mor for å ferdigstille kameraten.

Ludvig og Solan-to-be


5 kommentarer:

  1. Hejsa :) Jeg har ledt efter en opskrift på Ludvig - jeg har ikke haft heldet med mig. Har fundet ham som strikkekit, men udsolgt - OG så synes jeg at det er temmelig dyrt. Ved du om man kan købe opskriften alene??? Mvh Britta

    SvarSlett
    Svar
    1. Selges kun som strikke pakke. Men har boken med oppskriften å kjøpe garn kom på kr 600.så tror nok strikke pakken ikke er så dyr. Du kan jo gå på biblioteket å låne boken med oppskriftene også

      Slett
  2. Tak for svar... Jeg fandt opskriften på ham for 7 år siden ;-)

    SvarSlett
  3. Hvor fant du oppskriften?

    SvarSlett
  4. Jeg kan desværre ikke huske det. Det er mange år siden.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...